Ben jij 18 jaar of ouder?

Vul je geboortedatum in om toegang te krijgen tot de website.

Ons verhaal

Grolsch is een merk dat weinig introductie behoeft. Maar wat maakt Grolsch nou zo bijzonder? De ingrediënten die we gebruiken? Het brouwproces? Onze beugelfles? Dat is zeker belangrijk.

 

Maar minstens zo belangrijk is dat we brouwen omdat we van mensen houden. Mensen zoals jij en ik. Mensen die zich verbonden willen voelen. Met elkaar. Met familie en vrienden. Met collega’s. Met de club en de buurt. We brouwen voor momenten tussen mensen.

Niet voor dingen ver weg. Of schijnsucces. Of voor andermans levens. Nee.

 

We weten allemaal wat echt gelukkig maakt. Momenten met elkaar. De mensen om je heen. En daar is Grolsch. Voor elkaar, voor jou.

 

De Beugel

Bier met karakter hoort in een fles met karakter.

Dat is waarom brouwer Theo de Groen deze bijzondere fles introduceerde in 1897. De beugel fles valt op door de diepe embossing in het glas en natuurlijk door de metalen beugel met de rode rubberen ring. Het typische “plop” geluid is onmiskenbaar verbonden met de beugelfles.

Of je nu een beugel thuis drinkt, op een festival of in de bioscoop, het staat in elk geval garant voor leuke momenten.

Vakmanschap is Meesterschap

Grolsch staat bekend om haar 400 jaar Vakmanschap en Meesterschap. Bier brouwen met de beste ingrediënten. Met toewijding, volgens eigen overtuiging en met karakter. Dit betekent keuzes durven maken en doen wat goed voelt. Ook al past dat niet direct bij de norm. Zo was Grolsch het eerste merk in Nederland dat bier in een groene retourfles introduceerde.

2 soorten hop

Grolsch Premium Pilsner wordt gebrouwen met twee soorten hop. Één voor de verfrissende smaak en de zachte afdronk en één voor het aroma. Dit resulteert in een uniek, goed gebalanceerd en aangenaam hoppig bier. Om dit bijzondere element van ons bier te bezegelen, hebben we dit verwerkt in ons logo.

Grolsch Speciaalbier

Naast premium pilsner brouwen we bij Grolsch al sinds jaar en dag diverse bieren. Speciaalbieren, Radlers mét en zonder alcohol. Zo hebben we voor iedereen wel een bier dat in de smaak valt. Elk bier heeft een eigen signatuur, maar de bieren hebben altijd een typisch Grolsch karakter: Vol van smaak en rijk aan ingrediënten. 

 

Al onze bieren worden ontwikkeld in de proefbrouwerij. De proefbrouwerij is de plek waar onze Meesterbrouwers experimenteren en innoveren op basis van de overtuiging “Ontdek alles, behoud het goede”. Een overtuiging die is ontstaan van generatie op generatie al 400 jaar lang. 

Als bierliefhebber kun je je mening geven over de nieuwste Grolsch speciaalbieren. Wil je weten hoe? Lees hier meer over de Grolsch Proeverij.

Geschiedenis van Grolsch

In een tijdlijn

1615 De oprichting van Grolsch

De oprichting van Grolsch

Het begint allemaal op 11 mei 1615, als Willem Neerfeldt een pand in Grol (Groenlo) koopt voor de start van een brouwerij.

Eén van zijn brouwers, Peter Kuijper, zou later bekend worden als dé grondlegger van het Grolsch bier.

Peter Kuijper trouwt met Jenneken, de dochter van Willem Neerfeldt. Uit de overlevering  blijkt dat Peter een hartstochtelijke passie heeft voor het brouwen van het lekkerste bier. Hij tracht nl. de hand van Jenneken te winnen. Alleen door met haar te trouwen, kan hij de brouwerij overnemen, want deze moet in de familie blijven.

Het verhaal gaat dat hij drie maal is afgewezen, omdat zijn bier nog niet perfect is. Pas als hij erin slaagt het ultieme bier met twee hopsoorten te brouwen, stemt ze toe met hem te trouwen.

1676 Peter Kuijper wordt gildemeester

Peter Kuijper wordt gildemeester

In 1676 wordt Peter Kuijper gekozen tot Gildemeester van het brouwersgilde in Grol (Groenlo).

Peter bezit namelijk een geweldig talent voor het brouwen van bier en hij weet zijn vakmanschap te perfectioneren.

In 1684 overlijdt Peter Kuijper als een vermogend man. Zijn familie zet de brouwerij voort, die tot 1876 in hetzelfde pand aan de Kevelderstraat Grol gevestigd blijft. De brouwerij gaat over van zoon op zoon, totdat in 1806 een dochter Kuijper trouwt met een Harperink. De naam van de eigenaar verandert daarmee in Harperink.

De brouwerij krijgt bekendheid onder de naam 'De Klok'. De herberg 'De Lange Gang' is tot in de 20e eeuw in beheer geweest van de familie Harperink. Daar wordt tot op de dag van vandaag natuurlijk trots het Grolsche bier geschonken.

1876 Een tweede brouwerij

Een tweede brouwerij

Omdat de vraag naar het Grolsche bier blijft groeien wordt er in 1876, net buiten de stadswallen van Groenlo, een tweede brouwerij gebouwd.

Deze brouwerij draagt ook de naam ‘De Klok’ en is gevestigd aan de Eibergseweg.

In Groenlo wordt, tot aan de opening van de nieuwe brouwerij in Boekelo (bij Enschede), Grolsch bier gebrouwen.

1895 Opening van 'De Enschedesche Bierbrouwerij'

Opening van 'De Enschedesche Bierbrouwerij'

In 1895 besluiten een aantal plaatselijke fabrikanten, handelaren en bankiers een brouwerij op te richten.

Ook in de omgeving zijn er steden met florerende brouwerijen, dus waarom niet in het grote Enschede? De textielindustrie trekt steeds meer mensen aan en schept immers een groeiende markt. ’De Enschedesche Bierbrouwerij’ (E.B.B.) wordt in 1895 geopend.

1897 Introductie van de Beugelfles

Introductie van de Beugelfles

In 1897 introduceert Theo de Groen de 1/2 liter-beugelfles: met een porseleinen kop, een rubberen ring en een metalen beugel.

In deze tijd werkt er in de brouwerij in Groenlo een Utrechtse brouwer, uit een echte brouwersfamilie. Deze brouwer, Theo J. de Groen, koopt in 1897 de Grolsche bierbrouwerij 'De Klok' van de familie Harperink. Zijn drie zoons, Theo, Cobus en Andries, zullen zich later over de brouwerij ontfermen.

In de eerste advertenties wordt deze fles geroemd vanwege zijn voordelen:

  • Kwaliteit: steeds vers bier
  • Gemak: geen opener nodig
  • Zuinigheid: u hoeft de fles niet in één keer leeg te schenken.

In de loop der tijd had de kroonkurkfles de biermarkt grotendeels veroverd. Grolsch-directeur De Groen houdt echter vast aan de beugelfles. Zijn motto: "Ik bepaal zelf wel waar ik m’n bier in doe".

1922 Fusie

Fusie

Tijdens de Eerste Wereldoorlog maakt de Enschedesche Bierbrouwerij moeilijke jaren door, waar het na afloop van de oorlog maar matig van herstelt.

Men vraagt daarom Theo de Groen, die vakkundig een brouwerij in Groenlo draait, of wellicht één van zijn zoons (Theo, Cobus en Andries) de Enschedesche Brouwerij uit het slop kan trekken. De Groen is echter meer geïnteresseerd in een fusie met zijn eigen Grolsche brouwerij 'De Klok'. Zo ontstaat in 1922 N.V. Bierbrouwerij 'De Klok' Enschede-Groenlo, met locaties in Groenlo en Enschede.

Andries en Cobus blijven in Groenlo. Theo jr. neemt de leiding over van de brouwerij in Enschede.

1949 Eerste Grolsch reclame

Eerste Grolsch reclame

Om het bier na de oorlogen weer onder de aandacht te brengen, starten de bierbrouwers voor het eerst met het maken van reclame.

Aanvankelijk alleen gezamenlijk ('Het bier is weer best'), maar later kiest Grolsch er voor dit ook alleen te doen.

In 1949 neemt Theo de Groen reclamemaker Gerard Brummer aan. Hij zou later de eerste in de directie worden die niet tot de familie de Groen behoort.

1959 Vakmanschap is Meesterschap

Vakmanschap is Meesterschap

Gerard Brummer bedenkt, na de eerste campagne 'Bierkenners vragen Grolsch', eind jaren vijftig het motto 'Vakmanschap is Meesterschap'.

Dit motto is nog steeds onlosmakelijk met Grolsch verbonden.

Rond 1960 besluit Gerard Brummer de bekende fotograaf Paul Huf te vragen. Paul Huf: "Hij vond dat het meesterschap van de vakman een ideale vergelijking bood met het meesterschap waarmee Grolsch bier werd gebrouwen."

Vele films en fotoreportages van werkende ambachtslieden zouden volgen; het wordt één van de meest gewaardeerde en langstlopende reclamecampagnes ooit in Nederland.

De term 'Vakmanschap is Meesterschap' wordt tot op de dag van vandaag op vrijwel alle producten en reclame-uitingen als een soort 'handtekening' van Grolsch vermeld.

1960 Jaren '60: de nieuwe Beugelfles

Jaren '60: de nieuwe Beugelfles

In de loop der tijd wordt de beugelfles een aantal keren aan het steeds sneller wordende productieproces aangepast.

Ook krijgt hij begin jaren zestig een gestroomlijnder uiterlijk. Tien jaar later wordt het ontwerp nog eens aangepast aan het moderne, volautomatische productieproces.

De typische Grolsch reliëfdecoratie met de hopbellen en de korenaar is tot op de dag van vandaag op de beugelflessen te vinden. In 2008 wordt de groene beugelfles geïntroduceerd.

1972 Grolsch gaat internationaal

Grolsch gaat internationaal

Alhoewel Grolsch al sinds 1946 bier exporteert, besluit Grolsch in 1972 echt werk te gaan maken van de export.

Tot dan toe is het bedrijf, dankzij het groeiende succes op de Nederlandse markt, niet echt in het buitenland geïnteresseerd. Overal ter wereld valt dan vooral de groene exportfles mét beugel (de 'swingtop') op tussen de concurrentie van vele importmerken.

1985 Op een dag...

Op een dag...

Begin jaren tachtig krijgt het reclamebureau de moeilijke opdracht om 'Vakmanschap is Meesterschap' te overtreffen.

Toch ontstaat al snel een nieuwe legendarische slagzin: "Op een dag... drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch!". De campagne zet Grolsch neer als een bier van hoge kwaliteit, voor moderne, zelfbewuste mensen met een volwassen, eigenzinnige smaak.

1995 Koninklijke waardering

Koninklijke waardering

Het ambachtelijke vakmanschap en de hoge kwaliteit van Grolsch blijft niet onopgemerkt. Grolsch krijgt in 1995 een eervolle onderscheiding.

Deze onderscheiding valt te beurt aan Nederlandse bedrijven die al meer dan 100 jaar aanzien genieten en een onberispelijke staat van dienst hebben.

De brouwerij verwerft het predikaat 'Koninklijk', waarmee de naam verandert van Grolsche Brouwerij N.V. naar Koninklijke Grolsch Brouwerij N.V.

1997 De Grolsch Beugelfles bestaat 100 jaar

De Grolsch Beugelfles bestaat 100 jaar

In 1997 bestaat de Grolsch beugelfles 100 jaar. Om deze gedenkwaardige mijlpaal uitbundig te vieren, brengt Grolsch maar liefst zes speciale bieren op beugel uit.

Dit zijn verdeeld over het jubileumjaar:

  • Calixtus (januari)
  • Kanon (maart)
  • Twee Zwaluwen (mei)
  • Lodewijk XIII (juli)
  • Picardijn (september)
  • De Vierde Wijze (november)

Het krachtige speciaalbier 'Kanon' bleek een blijver, want het is tegenwoordig nog steeds verkrijgbaar.

1997 Komt tijd, komt Grolsch

Komt tijd, komt Grolsch

In 1997 wordt een nieuwe reclamecampagne gelanceerd. Ditmaal bouwt Grolsch onder het thema 'Komt tijd, komt Grolsch' verder aan het verstevigen van het merk in de hoofden van de consument.

Een prachtig thema dat, net als alle andere campagnes, een aantal filmpjes en advertenties oplevert die vele Nederlanders zich ongetwijfeld zullen herinneren.

2000 Grolsch en de vuurwerkramp

Grolsch en de vuurwerkramp

Op 13 mei 2000, om iets over half vier in de middag, doet zich een allesvernietigende ontploffing voor op het terrein van SE Fireworks, een vuurwerkfabriek op slechts 200 meter afstand van de brouwerij.

De brouwerij in Enschede blijft dan ook niet gespaard. De brouwerij ligt tijdelijk stil en het kantoorpersoneel trekt noodgedwongen in bij de collega’s in Groenlo. Het duurt een half jaar voor de brouwerij weer in vol bedrijf is.

2001 Je hebt bier en je hebt Grolsch

Je hebt bier en je hebt Grolsch

In 2001 gaat een nieuwe reclamecampagne van start, die het merk Grolsch toegankelijker moet maken voor een breder publiek.

'Je hebt bier en je hebt Grolsch' speelt in op een socialer gevoel en straalt uit dat Grolsch een prima bier is voor elk moment.

2004 De nieuwe brouwerij wordt geopend

De nieuwe brouwerij wordt geopend

In 1998 wordt het besluit genomen voor de bouw van een nieuwe brouwerij, die de locaties in Enschede en Groenlo zal vervangen.

De eerste steenlegging vindt plaats op 30 mei 2002.

In 2004 is de nieuwe brouwerij gereed en wordt het eerste Grolsch bier gebrouwen: volgens 400 jaar oude traditie, maar met de modernste technologie. De brouwerij behoort dan tot de meest geavanceerde brouwerijen ter wereld en is zeer efficiënt en milieuvriendelijk.

Onder het motto 'Beter een goede buur dan een verre vriend', brouwt Grolsch dat jaar een bijzonder bier: Grolsch Noaber, speciaal voor alle oude én nieuwe buren.

2005 Bier op z'n Grolsch

Bier op z'n Grolsch

De biermarkt is al enige jaren slinkende, mede door de verdere opmars van andere dranken.

In 2005 lanceert Grolsch daarom een nieuwe reclamecampagne met het thema 'Bier op z'n Grolsch'.

Een motto dat, zoals elke campagne die het merk ooit heeft gevoerd, bevestigt dat Grolsch een onderscheidend kwaliteitsbier is.

2005 Opening Proefbrouwerij

Opening Proefbrouwerij

Vanwege de behoefte aan het maken, testen en proeven van innovaties is in 2005 de Proefbrouwerij geopend.

De Proefbrouwerij is de plek is waar onze Meesterbrouwers experimenteren en innoveren op basis van de overtuiging “Ontdek alles, behoud het goede”. Zij hebben de vrije hand om bestaande recepten door te ontwikkelen, traditionele bierstijlen een moderne twist te geven of op basis van hun eigen creativiteit nieuwe bieren en stijlen te ontwikkelen.

2007 Een nieuwe Grolsch-eigen statiegeldfles

Een nieuwe Grolsch-eigen statiegeldfles

Op 5 februari 2007 introduceert Grolsch een nieuwe, transparant groene fles. Hij vervangt het oude bruine pijpje.

De stijlvolle nieuwe fles veroorzaakt, met zijn opvallende design en prachtige details, een ware revolutie in het bierlandschap.

De fles heeft afgeplatte zijkanten, een verticaal Grolsch-reliëf op beide zijden en het symbool van de twee hopsoorten op de schouder.

Bier mag weer gezien worden!

2008 Overname door SABMiller

Overname door SABMiller

In februari 2008 wordt Grolsch een dochteronderneming van SABMiller (afkomstig uit Zuid-Afrika).

Daarmee wordt Grolsch onderdeel van één van de grootste brouwerijen van de wereld. 

2011 Duurzaamste Bierbrouwerij

Duurzaamste Bierbrouwerij

Grolsch wordt drie keer op rij verkozen tot duurzaamste bierbrouwerij door vergelijkingsorganisatie Rank a Brand.

Rank a Brand brengt van een aantal biermerken in Nederland de duurzame prestaties op het gebied van klimaat en milieubeleid in kaart.

Onderdelen waar Grolsch goed op scoort zijn het gebruik van duurzame gerst, hop, verpakkingen en een laag water- en energieverbruik.

2015 Grolsch bestaat 400 jaar

Grolsch bestaat 400 jaar

Sinds 1615 zijn wij in 400 jaar tijd uitgegroeid tot een van de oudste en grootste bierbrouwerijen van Nederland.

Om stil te staan bij 400 jaar Grolsch, lanceert Grolsch de nieuwe campagne 'Grolsch viert 400 jaar karakter'. Vakmanschap en karakter, twee pijlers die al sinds de oprichting in 1615 tot het DNA van Grolsch behoren, staan centraal tijdens deze campagne.

2016 Overname door Asahi

Overname door Asahi

Sinds oktober 2016 is Grolsch onderdeel van Asahi Group Holdings Ltd. Samen met Peroni en Meantime maakt Grolsch onderdeel uit van de Europese tak van de Asahi Group.

Met deze overname kunnen nieuwe internationale markten worden aangeboord. Allemaal landen waar Grolsch rijkelijk gaat vloeien. Maar vergeet ook de landen niet waar Grolsch al goed vertegenwoordigd was: Canada, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Australië en tal van andere landen.

2018 Proef Karakter

Proef Karakter

In 2018 starten we een nieuwe campagne: Proef Karakter.

We portretteren Grolsch als het meest eigenzinninge, karaktervolle bier van Nederland aan de hand van de unieke beugel, de eigenzinnige smaak van Grolsch Pilsner en herkenbare en uitgesproken Grolsch momenten. 

Met deze typische Grolsch momenten, zoals film, muziek en kunst, inspireert Grolsch mensen om hun eigen pad te volgen.

Proef karakter. Proef Grolsch

2022 Tijd voor Grolsch

Tijd voor Grolsch

In 2022 starten we de nieuwe campagne: Tijd voor elkaar. Tijd voor Grolsch.

We brouwen bier omdat we van mensen houden. Mensen zoals jij en ik. Mensen die zich verbonden willen voelen. Met elkaar. Met familie en vrienden. Met collega’s. Met de club en de buurt. We brouwen voor momenten tussen mensen. Niet voor dingen ver weg. Of schijnsucces. Of voor andermans levens. Nee. We weten allemaal wat echt gelukkig maakt. Tijd voor elkaar. De mensen om je heen. Daarom is het tijd voor Grolsch